Re: The 2010 Winter Olympics Women's Ice Hockey Tournament
I don't know how you say "defense" in Swedish, but somebody needs to teach Peter Erlander that word.
Here is the full swedish report on this game:
Damkronorna fick storstryk
Av Kent Jönsson
Publicerad 22 februari 2010 21.20 | Uppdaterad 22 februari 2010 23.59
I Turin var det en bragd. I Vancouver – blev det mer ett krasst konstaterande: 1–9-förlust och ett bevis för att Damkronorna är långt bakom USA.
Malmötjejen Pernilla Winberg var ljuset i mörkret i semifinalen mot USA.
– Det kändes bra för min egen del. Jag gjorde min bästa match någonsin mot USA eller Kanada, men laginsatsen var kanske inte så bra, sa hon.
Damkronornas uppladdningsmusik har varit Céline Dions låt I`m Alive.
Trots brakförlusten mot USA med 1–9 i semifinalen lever OS fortfarande för Sverige. En bronsmatch väntar på torsdag.
Pernilla Winberg utgick ifrån att den blir mot Finland.
– Vi vet att vi har vunnit de senaste matcherna mot Finland. Jag går bara positiv in i bronsmatchen, sa Pernilla Winberg.
Förbundskapten Peter Elander flirtade inför matchen i de kanadensiska tidningarna med Vancouverbefolkningen. I ett försök att få stöd på läktaren. Elander tryckte på att han är gift med en kanadensiska, och känner hockeyikonen Wayne Gretzky personligen.
Det verkade som om publiken nappade på inviten. Let´s Go Sweden rullade runt vid ett par tillfällen.
Samtidigt gäller det att utnyttja de försvinnande små möjligheterna som dyker upp mot ett lag som USA.
Det gjorde inte Damkronorna. Elin Holmlöv forecheckade hårt och grävde fram pucken åt Pernilla Winberg, som sköt rakt på målvakten Jessie Vetter.
Ett par sekunder senare kontrade Monique Lamoreux och gav USA ledningen.
Sekvensen var symptomatisk för matchen, inte så att Damkronorna skapade extremt många chanser. Snarare mer så här: när svenskorna väl genomförde en god attack och hamnade djupt med spelare i anfallszonen blev man straffade.
– Har vi inte turen med oss och spelar väldigt bra mot USA vinner vi inte, sa Pernilla Winberg.
Sedan fick Pernilla Winberg revansch med ett vackert volleymål. Det var Malmötjejens femte mål under turneringen.
– Förhoppningsvis blir det ett par till mot Finland. Känns bra att man börjar sätta dit puckarna och få självförtroende, sa Pernilla Winberg.
Hade en mer elektrisk, lite mer gitarrgnisslande laddningsmusik gjort någon skillnad? Nej, Highway To Hell med AC/DC eller Smells Like Teen Spirit med Nirvana hade inte påverkat slutresultatet.
Inte heller hade det hjälpt om Wayne Gretzky hade hållit ett pep-talk med Damkronorna, som han gjorde inför OS-skrällen i Turin.
Avståndet till USA har ökat istället för minskat. Gapet till Kanada verkar vara ännu större.
Erika Holst och Maria Rooth bar laget tillsammans med Kim Martin i Italien. Men Holst och Rooth är inte längre spelare som dominerar.
Inte ens i Damkronorna och då blir det kämpigt.
Sverige kom hit för en medalj, fortfarande är chansen 50/50 i en bronsmatch.
– Vi ska ha en medalj med oss hem, sa Pernilla Winberg.